Surf com a terapia de superació per a discapacitats

La Maria presenta una atàxia cerebel·losa la qual afecta de forma important l’aparell motriu gruixut, l’equilibri i la parla. El seu grau de discapacitat és del 70%, per tant es una persona amb un elevat grau de dependència.

A l’octubre del 2016 la Maria va acudir a l’Escola Catalana de Surf de Castelldefels per gaudir de l’experiència en la iniciació al surf.

Amb totes les seves ganes d’aprendre, superar-se i sobretot, la seva il·lusió per convertir-se en una surfista més a l’aigua, l’equip de l’escola va iniciar un pla individualitzat per acompanyar-la en el descobriment d’aquest esport.

La primera sessió es va orientar a la seguretat i a la familiarització amb el material de surf i el medi. També es van poder practicar els aspectes tècnics més bàsics (tals com la flotabilitat, posició de remada…) a la sorra i a l’aigua, a través de les taules de Stand Up Paddle Surf (SUP).

Va ser una sessió inoblidable, tant pels professionals de l’escola com per la mateixa Maria i familiars. A través del joc, del surf i del mar, l’activitat va promoure l’adquisició d’aprenentatges relacionats amb el desenvolupament d’habilitats, sense que la Maria prengués consciència d’estar treballant aquests aspectes; situant els somriures com a principals protagonistes.

A la segona, va haver una gran progressió en l’equilibri. En aquesta ocasió la mar estava remoguda i lluny d’aturar a la Maria en el procés d’aprenentatge, va donar-li més empenta. La sessió es va orientar a la pràctica de remades, caigudes, entrades i sortides a l’aigua, comptant amb la pràctica de tàndems a través de les taules de “SUP”. Finalment va gaudir de la sensació de lliscar per les onades dansant sobre aquestes mitjançant un “take off” de genolls.

No obstant les dificultats, gràcies a la seva voluntat i fortalesa, així com al suport dels seus familiars i a una intensa agenda d’activitats especials i constants, l’evolució de la Maria és molt positiva.

surf amb discapacitats

A través del surf es treballa l’equilibri i la psicomotricitat, però sobretot es genera superació, emoció i diversió pels qui estimen el mar i els agrada practicar activitats a l’aire lliure durant tot l’any.

El pare de la Maria ens comenta que els resultats derivats de l’experiència han estat molt positius:

“Gràcies a la confiança que li heu transmès, ha reforçat la il·lusió per assolir un nou repte i l’esperit de superació. Ha pujat la seva autoestima, perquè ella sent que també pot fer-ho sense por i gaudint del medi”

Per tota aquella gent que comparteixi la il·lusió de la Maria, NO ESPEREU MÉS! El surf és un esport destinat a qualsevol persona que no contempla límits. No hi ha edat per practicar-lo, ni altres requisits que no siguin les ganes d’aprofitar els seus beneficis.

de Claudia de Gispert Surf